De kunst van het navigeren! (20 juli 2024)

Ofwel: Den Oever – Oudeschild vv, 20 juli 2024

Op zaterdag 20 juli was het eindelijk weer eens zover: van Den Oever naar Oudeschild en weer terug op dezelfde dag. Ca. 45 km, maar goed te doen als je maar zorgt dat je steeds de stroom mee hebt.
Vorig jaar stond deze tocht ook op de planning, maar is toen afgelast vanwege een ongunstige weersverwachting.
Helaas waren er op het laatste moment 3 afzeggingen, maar toch bleven er deze zaterdag nog 7 enthousiastelingen over die het gingen proberen: Kees, Albert, Fonger, Emiel, Cornelis, Iede en Jan.
De afspraak was: 09:15 in Den Oever en om 10:00 uur de haven uit varen. Er was enige stress, omdat 1 van de deelnemers wat verkeersproblemen had en pas om 09:38 arriveerde, maar het lukte alsnog om om klokslag 10 uur te vertrekken.

De heenroute naar Oudeschild is best eenvoudig: de haven uit en de boeienlijn in het “Visjagersgaatje” volgen tot boei M14-B11. Dan rechtsaf (of in zeemanstermen: “stuurboord uit”) en de groene boeien volgen in het “vaarwater over de Bollen”. En dan de “Texelstroom” oversteken, waarna je vanzelf op het strandje bij Oudeschild aan komt. Zo stond het op de zeekaart.

Het ging allemaal goed tot aan boei M14-B11, maar toen we daar “stuurboord uit” gingen zagen we geen groene boeienlijn; alleen rode boeien. Nou was mijn zeekaart uit 2021, maar die van Cornelis was uit 2023 en daar stond toch ook echt een groene boeienlijn op. Afijn, het kon niet echt fout gaan als we maar een noordelijke koers aanhielden. Zo gezegd, zo gedaan, maar bij het naderen van de Texelstroom zaten we toch met zijn allen naar de boeien te zoeken om goed te kunnen bepalen waar we nu precies zaten. Wat verder naar het oosten zagen we een groene boei en daar zijn we heen gevaren om uit te zoeken welk nummer die nou had. Dat bleek dus B5 te zijn.
Maar die lag wel op een andere plek dan volgens onze (oude) zeekaart. Maar zoals gezegd, het kon niet fout gaan en na het oversteken van de Texelstroom, kwamen we met slechts 5 min achterstand op onze planning op het strandje bij Oudeschild aan.

We hadden bijna 1,5 uur de tijd voor een uitgebreide pauze en na even zwemmen, wat eten en drinken werd het tegen 14:20 wel weer tijd om de boten klaar te gaan maken voor vertrek. Helaas was 1 van de deelnemers een eindje naar het dorp gaan wandelen en had zich wat verkeken op de tijd/afstand. Hierdoor vertrokken we 10 minuten later dan de planning. Dat ligt voor deze tocht wel gevoelig want we wilden om precies 15:20 bij boei GvS 4 zijn i.v.m. de kentering van de stroom.
Vanaf ons vertrek van het strandje liep het niet helemaal goed, want we zouden oversteken Texelstroom nog mee) naar boei T15. Die zagen we ook liggen en daar voeren we op af, maar toe we daar aankwamen, bleek het T17 te zijn. Hmmmmmmmm, niet helemaal goed, dus. Maakte niet heel veel uit en van daar maar naar T15. Dat ging goed. In dit gebied liggen de boeien best wel ver uit elkaar en je kunt ze lang niet altijd direct zien, maar als we ongeveer dezelfde koers zouden aanhouden, moesten we bij GvS 4 uit komen. We zagen wel een boei in ongeveer de goede richting liggen, maar de vorm van de boei (het leek een scheidingston) kwam naar mijn mening niet overeen met GvS 4 (een stompe rode boei).

Ik had jaren geleden al een keer de coördinaten van GvS 4 in mijn GPS geplaatst en nu voor de zekerheid dit Waypoint in mijn scherm gezet. Waar die volgens mijn GPS had moeten liggen, lag echter geen boei. Later bleek dat ik de coördinaten in mijn GPS niet goed had ingevoerd â˜č.
Iets naar het zuiden zagen we een kardinaal-boei liggen en na het raadplegen van de zeekaart kwamen we tot de conclusie dat dat niet anders dan GvS 3-M 8 kon zijn. Toch maar even gaan controleren

. En ja hoor, het klopte!!

Terug peddelend door het “Malzwin” en de “Wierbalg” hadden we de stroom weer mee en we zagen al gauw de contouren van Den Oever en de uitwaringssluizen in de verte. Maar tussen “zien” en “er zijn” zit nog wel een flinke tijd peddelen. Maar het weer was uitstekend en de stroom hielp ons goed mee. Precies volgens planning waren we om 17:40 in de haven van Den Oever terug. De boten uit het water, omkleden en sommige mensen gingen nog wat eten in Den Oever.

Het was een prachtige dag en ook een dag waar maar weer eens bleek dat NAVIGEREN een kunst is en dat het belangrijk is om de zeekaarten up-to-date te houden!! Ook dat het goed is om, als je een GPS gebruikt, dubbel te controleren of de coördinaten wel correct zijn ingevoerd. En als laatste: het kan geen kwaad on van tevoren vanAnaarBeter te raadplegen.

Jan Vlak